Wahai Jiwa yang Tenang

Archive for April 2008

run2.jpg

“…akan ku tinggalkan…masa gelapku..
takkan berhenti..berlari…!”
sayup-sayup ku mendengar bait-bait lagu firdaus n akbar
dari corong speaker Acer milik kak Yam di belakangku…
hmm..kembali ku refleksi diri..
hujung minggu yang kulalui kali ini sungguh istimewa (in fact, all are speacial)
tp, kali ni lain sikit..
kelmrin duduk mendengar kisah hidup syed Qutb…
entah kenapa, rase tertampar sungguh!
bukan tidak pernah ku dengar atau baca mengenai beliau,
tapi kali ni, rase macam…
ntah…faham dan rase dengan hati barangkali..
syed Qutb ni same je macam kite semua
makhluk Allah yang biasa…
tapi hidupnya selepas usia 40 tahun, memang luar biasa
beliau bisa bertukar arah hidup 180 darjah!
selama 40 tahun, beliau hidup dalam jahiliyah (walaupun hafaz quran,
tapi x faham lg dengan hati barangkali)
seorang yang sekular, liberal…

“kenikmatan yang meluhur, memberkati dan membersihkan usia.”
baris terakhir perenggan pertama saja sudah menerangkan
betapa dalamnya perasaan beliau terhadap Al-Quran
selepas benar2 faham Islam..faham diri sbg Muslim…dan tanggungjawab.
beliau mengenal jahiliyah selama 40tahun,
dan hanya dengan memahami al_quran dengan sebenar-benarnya
telah mengubah, telah meluhur, memberkati dan membersihkan usianya slama itu
wah…hebat2! x cukup dengan perasaan shj,
Akhirnya beliau menegcap nikmat syahid di tali gantung
“x perlu kau ajari kalimat itu,
kerana untuk menegakkan kalimat itulah aku
rela mati hari ini!” itulah kalimat tayibah
“Lailaha illallah, muhammad rasulullah”

ya syahid! “Aku nak syahid fisabilillah!” mudah saja melafazknnya.
“Tapi betul ke nak syahid ni?”Ah..tertampar lagi!
betul ke dah sedia nak syahid? ..xda gaya nk syahid pun…
Amaln?Jariah? ibadah malam?Puasa, solat, Zakat? HAji?
tilawah, hafazan? akhlakmu? plg pnting, dan apakah
pula status hubunganmu denganNya???

“Sure ke, kalau after dis, izrail datang… adakah kau
terima kedatangannya dengn rela dan perasaan gembira
kerana bakal berehat dari kalut dunia dan
bakalmenemui Tuhan semesta alam ini, TUhan yang menciptakannya buat kali pertama.
atau…kau bakal memnta tangguh lagi…
kerana al wahn? atau alasan “x cukup amal?”

“arrgghHh!aku x layak syahid!!”
heh! mane bole ckp cmtu..ingat x sabda rasulullah
“sesungguhnya jika seseorang mati tanpa niat untuk mati syahid,
maka kematiannya sia-sia” Jadi? ha, niat la sekarang!

Hmm…nak masuk Jannah! tp…
dah2! xda tapi2 lagi!luhurkanlah, berkatillah
dan bersihkanlah usiamu sekarang! Usah toleh ke belakang lagi

“kamulah yang beruntung jika kamu beriman.”
kau dah dapat merasakan cahaya iman ini. maka bawalah ia sentiasa
bersamamu ke ceruk pelusuk mana pun yang kau pergi.
terangilah jiwa dan kejutkanlah orang2 yang masih tidur!

“bangkitlah! keluarlah kamu daripada lumpur jahiliyah itu!”
Ya! kalau bukan aku, siapa lagi?
kalau bukan sekarang, bila lagi?
kalau bukan dengan ISLAM…? (tepuk dada tanyalah iman…jawablah sendiri)

-keramat-
20080315

Advertisements

duhai anak…
kasihan kau wahai anak…
merasa diri seperti tuan…
siapa sebenarnya dirimu hai anak?

duahia anak..
kenapa kau tinggikan suaramu?
mengapa kau sangka kau begitu layak dilayan baik?
sedarkah kau, siapa kau dahulu hai anak?

duhai anak,
sabar orang tua mu melayan kerenahmu,
namun kau?
terus bongkak
menyangka dirimu begitu mulia..

duhai anak,
janganlah kau begitu…
sungguh, janganlah begitu
kerana kau juga bakal menjadi bapak..

sungguh!
kelak nanti kau akan merasa
perasaan orang tuamu
persoalannya, apakah nanti kau akan sabar?
atau marah?
atau menangis?
atau hanya terduduk
membayangkan bahawa
ITULAH KAU SUATU KETIKA DAHULU???!!!

.:DKC::190208::0815:.
di tengah-tengah kalut anak kecil

hari ini…20 februari 2008
“Ahh,aku takkan menangisi pemergiannya.”pesanku pada diri.
tp..sungguh, kesabaranku masih rapuh..
tatkala kali terakhir memeluknya, menitis juga air mataku..

***

“jom baca mathurat sama2..”
aku senyum dan turuti ajakannya.
“Akak suka sangat doa rabitah ni…dulu mase kt skola,
ade lagu untuk doa ni tau..akak cm semangat arr nyanyi..”
Aku dengar dan balas lagi dengan senyuman. “she is..sumthin”
dia mmg bersemangat… AKu turuti saja dia melagukan doa itu.
walaupun hakikatnya ketika itu..aku x hafal pun doa rabitah,
x dapat tanggap juge rentak lagu y dia nyanyikan…x pe lah..

itulah kali pertama aku mengenalinya. dia rajin ke surau. aku pun!
tp dia bersemangat, sentiasa ingin berkongsi, tp aku???
hmm…bnyk y kami lalui bersama..
dia byk membakar semangatku untuk terus berada di sini
– belajar di bumi gersang ini, toh aku x rela sebenarnya.

ha, masih segar lagi kata2nya,
“ayah akk selalu ingatkna, “sun or rain, u must go to library!”
waaa..hhebatnye!aku nk ikut cm dia!azamku(walupun hingga kini,x istiqamah)
lantas, hampr setiap asignment, ku minta dia edit..
mmg byk y aku pelajari darpdnya.
memang setiap kali dia edit, bnyk saja komen pedas…sss…
kecuali satu… ketika dia edit SS text presentationku…
“Wa..ni bagus!Good2!..” hehe,ingat dia cuma nk ambil hati,
tp, bila Lecturer juge bg komen, “Hmm..this is good! May i photocopy it?”
hehee..kembang seketika…
(seketika je la… sbb presentation skill ku x mntap.Jd, dpt la B,
hakikatnye, Allah y beri A ke, B ke, C, ke Z ke…)

itu dari aspect (ceh aspek..) ilmu sihir…
dia juge la y mengajakku kepada ilmu si Rahib
walaupun ketika itu, dia x tahu byk.
tp DF nya kpdku, masya Allah!
aku yakin dia x tahupun ape itu DF mase tu
alhamdulillah, wlupun byk rintangan y mlanda,
cahaya kebenaran…hidayah…itu makin jelas dari sirnanya..

haa..mase jaulah ke Terengganu…
di pesisir pantai
dia suruh aku berlakon sbg Pak Mat si Nelayan
demi menceritakan di hadapan akhawat brunei
sronok…!sbb dia smgt, aku pun smagt nk blakon..heeh
owh, lagi satu…mase hujan..
dia suruh aku perhatikan hujan…-sbnrnya dia tujukan kepada akhwat sebelahku-
katanya, air hujan y jatuh ke bumi itu akan terus je mengalir
walau ada batu atau tunggul menghalang, ia akan tetap mengalir..
kecuali jika terdapat lopak,tempat menakung air..
begitulah diibaratkan hidayah Allah…
Dia sebenarnya akn terus memberi hidayah ke hati hamba-hambanya..
terpulang pada si hamba- nk takung, atau biar hidayah itu berlalu shj..
meski aku pernah mendengarnya, namun ku tunjuk berminat…
-hakikatnye aku mmg berinat mendengarnya..suka,walau berkali2..!

***

0302… caling.. “eh siape ni?” bisik hati ku..
“assalamualaikum…”
“Akak!! ape khabar? ha, ape crite kt sane?” bertubi2 soalanku..
tanpa ku sedar, dh lebih sebulan dia pergi..
panjang perbualan kami petang itu (di sana sudah malam…)

ow, dia ‘down’
aku juga ‘down’ ketika itu.. tp mendengar suaranya di corong telingaku…
aku harus…aku mesti ‘up’ kn semngtnya.
ku setia mendengar suara y dirindui itu… kisahnya di sana, perasaannya…
mehnahnya..masalahnya…

aku tak tahu nk ckp ape..tp aku mesti! mesti!”ckp je ape2″bisik hatiku.
lantas, Bismillah… “boleh kak,… buat je… aah, kite nk pandanganNya…”
eh..panjang pulak aku bercakap..
kuasa Allah, Dia yng menggerakkan lidahku..
x ingat ape y dia ckp…tp
di akhir perbualan, aku y ‘down’ ni juga kembali bersemangat.
“aku kena terus teguh..x boleh stop skang”
terus…tsabatkanlah diri ini di jaalnMu Ya Allah!

Jazakillah ya Ukhti…
moga ukhti terus teguh di jalan ini…
kerana ana memerlukan ukhti untuk
melemparkan tali, pelampung, atau apa saja..
untuk selamatkan diriku sekiranya
-nauzubillah- aku hanyut…
“ingat ya!”
katahuilah ya ukhti, ketika ini
aku sedang mengalunkan bait-bait lagu
yang kau ajarkan dulu..

“hati ini telah bersatu
berkumpul di perut bumiMu
hati ini telah berpadu
berhimpun memikul beban dakwah Mu
hati ini telah bersumpah setia….
untuk menegakkan syariatnya…
maka Ya Allah…eratkanlah
ikatan yang ada….”

Ahh!..masih tak hafal…
masih x lancar…
ku tunggu kau balik…
untuk ajariku…

-elfateh-
29032008

daerah-yg-baru.jpg

DOA RABITAH…

Hati ini telah bersatu
Berkumpul di perut bumiMu
Hati ini telah berpadu
Bersatu memikul beban dakwahMu

Hati ini telah mengikat setia
Untuk mendaulat untuk mendokong
SyariatMu di alam maya
Maka Ya Allah
Eratkanlah ikatan yang ada

Kekalkanlah kemesraan yang ada
Tunjukkanlah jalan yang benar
Penuhkanlah dengan cahayaMu
Tiada malap terangi alamMu

Hidup suburkanlah dengan makrifatMu
Tapi jika ingin mematikannya
Matikanlah sebagai Syuhada’
Dalam perjuangan menegakkan
Agama yang mulia…


April 2008
M T W T F S S
« Feb   Jun »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

jiwa2 yg datang

Blog Stats

  • 12,643 hits

Video best

Top Clicks

  • None

Categories